Katarzyna Taborowska

Katarzyna Taborowska – urodzona w Krakowie, kompozytorka i skrzypek. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w klasie skrzypiec prof. Zbigniew Szlezer. W latach 1993–1995 studiowała kompozycję u prof. Bogusław Schaeffer. W 2001 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie kompozycji prof. dr hab. Lidia Zielińska.

W latach 2011-2013 była słuchaczką Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Teatru i Pracy Audiowizualnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku na Wydziale Muzyki, Interpretacji i Edukacji Muzyka uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.

Brała udział w VI Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków / Stuttgart (1998), jako stypendystka Stowarzyszenia Muzyka Centrum w warsztatach „Acanthes” prowadzonych przez paryski IRCAM w Krakowie (2000), w Międzynarodowych Warsztatach Multimedialnych w Krakowie Skoki (2000) oraz w polsko-niemieckich warsztatach kompozytorskich „4 and 4 more” w Genshagen (2011). Od 2008 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a od 2005 roku także Polskiego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej (PseME). Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna” (1998, 2000, 2012, 2013, 2015, 2018), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień” (2002, 2003, 2005), Musica Polonica Nova we Wrocławiu ( 2000), Międzynarodowe Biennale Sztuki dla Dzieci w Poznaniu (2003, 2005), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektronicznej i Komputerowej „Acousmania” w Bukareszcie (Rumunia 2004, 2007), Interakcje – Młoda Sztuka w Poznaniu (2004), Międzynarodowy Festiwal „Audio Art” w Krakowie (2005, 2006, 2014), Festival Forfest Czechy w Kromierzyżu (Czechy 2005 i 2018), 15. Festival de Musica Contemporanea Chilena w Santiago de Chile (Chile 2005), Festival de Musica Contemporanea „Musicahora” w La Serena (Chile, 2005), 37. Synthese in Bourges (Francja 2007), Tercer Festival Internacional de Musica y Nuevas Technologias “Visiones sonoras” (Meksyk 2007), Festival Internacional Acusmatico y Multimedial “Sonoimagenes” w Buenos Aires (Argentyna 2010), Międzynarodowy Festiwal Twórczości Kobiet “No Woman No Art” w Poznaniu (2011), a także transmitowane przez rozgłośnie radiowe : Program 2 Polskiego Radia, Radio Merkury Poznań, Radio Beethoven (Chile), Radio Monalisa (Holandia). Debiutowała na festiwalu „Warszawska Jesień” w 2002 roku. Utwór Dysotiation na akordeon solo, zamówiony przez Fundację Przyjaciół Warszawskiej Jesieni przy finansowym wsparciu Die Ernst von Siemens Musikstiftung, wykonał Boris Lenko. Na koncertach Koła Młodych odbyło się wydarzenie towarzyszące Festiwalowi „Warszawska Jesień”, EQ SOUND na flet, kwartet, skrzypce i wiolonczelę (w 2003) oraz U00 na taśmę (w 2005). W 2005 roku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w ramach projektu „Rej 2005” kompozytor wystawił utwór A Toć była cała sprawa na skrzypce i taśmę. Premiera utworu odbyła się 28 marca 2006 w Polskim Radiu, a na skrzypcach wykonała Anna Zielińska. Kompozytorka koncentruje się na muzyce elektroakustycznej i elektronicznej, poszukując nowych brzmień, poszerzając możliwości instrumentów akustycznych o elektronikę, a także muzykę improwizowaną, live electronics i różnego rodzaju połączenia muzyki z wideo.

W latach 2009-2013 kompozytorka pracowała nad hipermedialnym utworem symfonicznym Rhizome, wielowątkową i niejednorodną strukturą hipertekstu inspirowaną e-literaturą oraz figurą kłącza. Utwór można obejrzeć na stronie rhizome.pl.

Od 2011 roku Katarzyna Taborowska jest wykładowcą w Akademii Muzycznej. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia z kompozycji elektroakustycznej i inne.

KOMPOZYCJE

21 minut muzyki na organy (1993)

Microsonatina na flet solo (1994)

Kwartet smyczkowy nr 1 (1994)

Ave Maria na chór i siedem instrumentów (1997)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1998)

Suita na orkiestrę smyczkową (1998)

Recuerda na orkiestrę symfoniczną (2000)

Ping Violin Tape Pong na skrzypce i taśmę (2000)

U 00 na taśmę (2001)

Scheshem, teatr instrumentalny na zespół instrumentalny, czterech aktorów, taśmy i projekcje wideo (2001)

Dysocjacje na akordeon solo * (2002)

EQ SOUND na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2002)

Digi Cello 1 na wiolonczelę i taśmę (2003)

Kwartet smyczkowy nr 3 (2004)

Atmo 01 na skrzypce i taśmę (2004)

Elektroberek na skrzypce i taśmę (2004)

Through the window na zespół kameralny i taśmę (2004)

A toć była cała sprawa na skrzypce i taśmę (2005)

Romanza di Ratto na taśmę (2008)

Three Nocturnal Stories na głos i elektronikę (2009)

Wa Wa Wee You na tenor i wiolonczelę (2011)

Emfaza na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (2012)

Relay dla trzech perkusistów (2012)

2Pr na zespół kameralny i projekcje wideo (2013)

Doser na orkiestrę symfoniczną (2014)

Rhizome hypermedia utwór symfoniczny (2014)

„Abstrakt” na 4 altówki (2015)

Grey Butterflies na dwoje skrzypiec (2012/2017)

Synchron na dwie harfy (2017)

Parafraza na altówkę i kontrabas (2017)

Arpeggio na skrzypce 4G i klarnet (2017)

Artificial Cathedral stała elektronika (2017)

Fucktura na zespół (2018)

Scretch na orkiestrę kameralną, fortepian, harfę i syntezator (2018)

Independent Horizons na zespół (2018)

Paralela na saksofon tenorowy i organy (2018)

Epifilum and warm wind – live electronics (2018)

Chorea na orkiestrę symfoniczną (2019)

Inner Galaxy beach na orkiestrę kameralną i elektronikę (2019)

Unisolo na skrzypce i wiolonczelę (2004/2020)

Mural na słonecznej ścianie na skrzypce i live electronics (2020)

Feathery clouds na kontrabas, skrzypce i kwintet smyczkowy (2020)

 

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies

dowiedz się więcej